IT Trend

× Főoldal Hírarchívum Jogi nyilatkozat Adatkezelési tájékoztató Kapcsolat
Menü
Példaképek terelik a lányokat a természettudományok felé

Példaképek terelik a lányokat a természettudományok felé

Forrás: Microsoft - 2018. 05. 14. 13:17 - A cikk már elavult információkat tartalmazhat.

Megosztás a Facebook-onMegosztás a LinkedIn-enMegosztás a Twitter-enMegosztás a Google+-on

Elsősorban a nemi sztereotípiák, a hibás társadalmi beidegződések gátolják, hogy több nő építsen karriert az informatika világában – derül ki a Microsoft friss kutatásából.

Az áttörést a pozitív minták, a példaképek és a technológiai szakmák élményszerű, gyakorlati kipróbálási lehetőségei segíthetik. Az idei DigiGirlz napot is ennek szellemében rendezte meg a Microsoft.

Hirdetés

Felmérések szerint Európában közel négyszer annyi férfi folytat informatikával kapcsolatos tanulmányokat, mint amennyi nő. Az IKT szektorban dolgozó nők aránya emelkedés helyett csökken, és a digitális munkahelyeken dolgozók mindössze 21,5%-a tartozik a ehhez nemhez. A Microsoft mostani kutatása arra a kérdésre keresett választ, miért nem találják elég vonzónak a lányok és a fiatal nők a természettudományos és informatikai (STEM, azaz Science, Technology, Engineering and Math) pályákat. A vizsgálat szerint a nemek között ezen a téren mutatkozó, objektív szempontokkal megmagyarázhatatlan különbség eltüntetésében a környezetnek, a mintáknak és a példaképeknek van kulcsszerepe.
Példaképek terelik a lányokat a természettudományok felé
“A STEM-szakadék felszámolása nem csupán az európai társadalmaknak, hanem az uniós versenyképességnek is hasznára válna, számításaink szerint 2,2-3 százalékkal járulhat hozzá az uniós GDP növekedéséhez” – mondta el Szentkuti Gabriella, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója

Azok a lányok, akiknek az ismeretségi körében van a STEM pályák valamelyikén dolgozó nő, sokkal nagyobb arányban tudják elképzelni magukat hasonló hivatás gyakorlójaként, mint azok, akik nem láttak ilyen példát maguk előtt. Jelenleg a lányok 30 százaléka kizárólag férfiakkal tudja leírni, milyen egy tipikus tudós, mérnök, matematikus vagy programozó. Úgy tűnik, hogy a szakirodalomban STEM-szakadékként (STEM gap) emlegetett jelenség valójában egy hibásan működő társadalmi hagyomány, amelyet a megfelelő minták kialakításával lehet megváltoztatni.
Példaképek terelik a lányokat a természettudományok felé
A kutatás egy másik okot is azonosított, ami miatt a lányok nem vágynak STEM karrierre: ezen megfontolás szerint ezeken a területeken dolgozva nem tudnák kibontakoztatni a kreativitásukat, nem tudnának nyomot hagynia világban – miközben a lányok 91, és a fiatal nők 80 százaléka számára ezek a legfontosabb hajtóerők a jövőtervezésben. Ezzel szemben a ténylegesen valamelyik STEM szakterületen dolgozók közel kétharmada véli úgy, hogy munkája megváltoztatja a világot – márpedig ez az érték szignifikánsan magasabb, mint amit átlagban a női munkavállalók körében mértek.

Hirdetés


Az Egyesült Államokban ma már a lányok 31 százaléka bekapcsolódik valamilyen tanórán kívüli, szervezett STEM aktivitásba – szakkörökben, klubokban, tanfolyamokon –, sokkal kézzelfoghatóbb és gyakorlatiasabb tapasztalatokhoz jutva, mint amihez az iskolarendszer önmagában hozzásegítheti őket. Az így szerzett ismeretek teljesen átalakítják az érintettek STEM szakterületekkel kapcsolatos attitűdjét és elképzeléseit: ők valósabb képpel rendelkeznek a tudományos, technológiai és informatikai szakmákról, és akár kétszer-háromszor magasabb arányban érdeklődnek a természettudományos irányú középiskolai tanulmányok, illetve a mérnöki felsőoktatás iránt, mint azok, akiknek nem voltak személyes élményeik. A Microsoft-felmérés tanúsága szerint tehát ahhoz, hogy a STEM területekre vezető ajtók kitáruljanak a lányok előtt, alapvető fontosságú, hogy már iskolásként kipróbálhassák magukat a tudomány, a technológia és az IT egyes szakterületein. Ehhez szükség van pozitív gyakorlati példákra, elérhető példaképekre, a tantervek reformjára, és olyan, az iskolarendszeren kívüli lehetőségekre, amelyek feloldják a meglévő előítéleteket, nemi sztereotípiákat.
Példaképek terelik a lányokat a természettudományok felé
„Támogatjuk a kifejezetten a lányok és a nők ICT-kompetenciáinak bővítését célzó kezdeményezéseket, amilyen például a természettudományos és az IT területén megnyíló karrierutakat bemutató Microsoft DigiGirlz. Különösen fontosnak tartjuk, hogy a fiatal lányoknak példaképet és egy valós karrierutat tudjunk nyújtani, ezzel is támogatva őket a sikerhez vezető, olykor rögös úton” – hangsúlyozta Szentkuti Gabriella.

A DigiGirlz keretében idén különleges kódnap várta a fiatal lányokat és szüleiket, ahol négy különböző foglalkozáson vehették részt az érdeklődők. A Microsoft, a Codecool és a Skool által szervezett eseményen volt Minecraft programozóműhely, rendhagyó szülői értekezlet a hazai techszektor helyzetéről, valamint beszélgetés továbbtanulásról és kifejezetten a lányoknak szóló karrierlehetőségekről.
Példaképek terelik a lányokat a természettudományok felé
„Lassan közhely, hogy a jövő az informatikáé, azt azonban, hogy az informatika mindenkié, annál többet kell hangsúlyozni. A programozás valós alternatíva és izgalmas karrierút bárki számára kortól és nemtől függetlenül, ráadásul az ismeretek megszerzését sosem késő elkezdeni” – Boda József, a Codecool ügyvezető igazgatója.

“Kutatások bizonyítják, hogy egy sokszínű csapat jobban teljesít: kreatívabb megoldások születnek, hiszen több különböző nézőpont találkozik. Ez minden területre, így a technológiára is igaz. Az alacsony létszám miatt viszont a női nézőpont ma még kevésbé tud a technológiai alkotásban érvényesülni” – mondja Guzsaly Péter, a Technológiai Oktatásért Alapítvány vezetője. “Mi a Skool projektben azon dolgozunk, hogy minél több lánynak mutassuk meg, hogy a tech világ számukra is nyitott és pont ugyanannyira nekik is való, mint a fiúknak.”

A Microsoft több mint hatezer, 10 és 30 éves kor közötti érintett bevonásával készített fókuszcsoportos kutatása a lányok és a fiatal nők STEM-pályákkal szembeni ellenérzéseit vizsgálta. A 12 európai országra kiterjedő felmérésből kizárták a tanárokat és a szülőket a szerepmodellek közül, elkerülendő az eredmények torzulását, lehetővé téve a más típusú minták hatásának érvényesülését. A vizsgálatból kiderül: a nemek között mutatkozó eltérés felszámolásában kulcsfontosságú a környezet, a pozitív minták és a példaképek megléte.

Okoscímkék:

microsoft

oktatás

Hirdetés

Ha tetszett, kövessen minket

Ha tetszett a cikk és az elsők között szeretne értesülni a legújabb hírekről, kérjük kövesse Facebook oldalunkat.

Hirdetés



Hasonló cikkek

Rajtad áll a jövőd! – Hátránnyal indulók lehetősége a technológia

Rajtad áll a jövőd! – Hátránnyal indulók lehetősége a technológia

Hogyan segíthet a technológia egy csapat hátrányos helyzetű fiatal kreatív ötleteinek megvalósításában? Milyen kitörési lehetőséget jelenthet egy fiatal számára a digitalizáció és a technológia?

2019. 11. 06. 17:43

Digitálisan érett munkavállalókat igényel a magyar gazdaság

Digitálisan érett munkavállalókat igényel a magyar gazdaság

Magyarországon a legkisebb a digitális átalakulásra felkészült vállalatok aránya, ugyanakkor a magyar vállalatok a közeli jövőben jóval több digitálisan képzett munkaerőt igényelnek majd, mint a közép-európai cégek – derül ki az IDC és a Microsoft közös kutatásából.

2019. 11. 06. 17:26

A digitális tudás fejlesztése az egyik legnagyobb érték

A digitális tudás fejlesztése az egyik legnagyobb érték

Gyurós Tibor díjjal ismerték el a HTTP Alapítvány vezetőjét, Sisák Zoltánt.

2019. 09. 25. 15:45

Formáld a világot – A digitális világ kreatív fiataljai kerestetnek!

Formáld a világot – A digitális világ kreatív fiataljai kerestetnek!

Robotépítés, digitális művészet, mindennapi problémák megoldása, tehetséggondozás – számtalan területen használhatók a digitális világ vívmányai kreatív módon.

2019. 09. 18. 21:12

Hirdetés



Idézet

"Tévedni emberi dolog. A számítógépet hibáztatni még emberibb."

Al Rodrigo

Close button
Oldalunk a jobb felhasználói élmény és a minőségibb szolgáltatás érdekében sütiket (cookie-kat) használ.
A cikkek további olvasásával, illetve ezen ablak bezárásával ezt elfogadja.